Kärlek, makt o pengar

Jag tittade klart på Spartacus nyss. Gud vad hemskt det var för i tiden. Jag kan inte förstå hur folk kan vara så grymma mot varandra och göra allt för makt och heder. I dagens samhälle sker ju nästan samma sak men inte lika grymt, nu manipulera man mer sina barn till det man vill. Som äktenskap, yrke, strävan efter något etc.

Jag blev så ledsen när Lythia togs ifrån Crixus.  Jag blir så ledsen över att även i verkligheten sker det att två personer som verkligen älskar varandra inte får vara med varandra. Det är så svårt att hitta äkta kärlek i verkligheten och dom som funnit den slits ifrån den. Men jag tror att det är svårare att leva kär i någon och inte få den kärleken besvarad.  Eller att bli lurad och kär i någon och den personen visar dig samma känslor, men allt visa sig vara en lögn och i slut enda påstar personen sig ha tvingats att vara med dig. Mycket som sker i världen och kärlek är ändå en viktig del av den. Jag har läst mycket i psykologiska böcker att ett barn dör om den inte får kärlek. Tänk er att sen barn strävar vi efter den. Men jag tror att den synpunkten ändrar för många sen när dom bli stora. Nu är kärlek inte en så stor grej, nu gäller det att ha skoj, leva livet och tjäna bra med pengar.

Pengar och makt har blivit något jätte viktigt. Varför tror ni att människohandeln, vapenhandel och droghandel är så stora. Jo för att det finns mycket pengar och inga känslor. Folk har ingen respekt, empaty eller ödmjukhet för någon. Jag tror att i år hundrade har människan varit egoistisk och bara tänkt på sitt eget bästa. Serien spartacus ger tydligt den bilden, för dödade man för underhållningsskull. Vi människor njöt av att se andra lida och dö. Och desto mer någon led desto bättre. Jag tror att om jag skulle bli en som person som inte hade någon empaty längre för någon, så skulle det inte vara ja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0