Ny år i Chile

I chile firar man ny år lite annorlunda. Vi har massa med ritualer man ska följa för skoj skull.
1. Man ska ha antingen gula eller röda trosor/kalingar. Rött står för att man ska få mkt kärlek och gult betyder pengarna. Man kan ha gula trosor med ett rött band på.
2.Lägg en sedel under din högra sko och hoppa på den foten några gånger. Det innebär att du kommer få pengar.
3. tolv sekunder innan klockan slår på 00.00 då ska du äta 12 vinddruvor. Minns inte vad det innebär men vi gör det varje år :P
4. Ät skedar med linser. Desto flera du äter ju mer pengar får du
5. Spring runt ditt hus med en resväska och i resväskan ska det finnas en lapp med dom länderna du vill åka till. Att springa med en resväska innebär att du kommer få resa i år
6. Skriv på ett papper allt dåligt som hänt dig och bränn pappret.
7. Fyll ett glass med vatten och slängen vattnet ut. Det får ut allt det negativa
8. Damma utåt.
9. Att kyssa någon klockan tolv. det betyder att du och din älskade har bundit er kärlek till varandra och att han/hon är din kärlek för evigy

Jag minns inte flera. Men vi har jätte många vi följer.De här är de vanligaste

Nyårs förrätt. Bli inte förvånade om ni tycker jag gått upp i vikt. Här äter man minst 5 gånger om dagen. Lunch och middag består alltid av förätt, soppa, huvudrätten och sen efterrätt. Men jag är är bara en gång så jag passar på


Redo för att ta emot de nya året


Min kusins son vill också vara med


Gott nytt år !!!


Chile Kommer på 3dje plats av alla länderna i världen som har mest fyrverkerier och verkligen firar nyåret. De sa de på nyheterna. Och jag tror verligedet stämmer så mkt fyrverkerier som jag såg idag har jag aldrig sätt och hela marken skakade grym känsla.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0