Whao vilken dag

Idag så åkte vi med tur till något som heter el balle del elqui och mamalluca. För er kanske det inte säger något, de gjorde det inte heller för mig. Men nu när jag har gjort det säger jag till er om ni någon gång befinner er i Chile. Åk till la Serena och gör samma resa som jag. På dagen åkte vi runt lite till otoligt vackra platser. Se själv på bilderna och så åt jag god mat , glass av chirimolla och cocos , drack mote con huesillo en chilenska traditionell juice samt drack så jävla god cafe med mjölk måste testa och göra den i min cappuciono maskin.  Och så fick jag se och lära mig ungefär hur man ska göra pisco och vilka vindruvor som är till vin, pisco och affären alla är ätbara men har olika motiv. Men på kvällen runt 20.30 åkte vi med en bus upp till bergen det var skit läskigt för att jag visste ju inte vad vi skulle till, för dum som jag är frågade inte jag hängde bara med. Och när  vi var där fick vi se en tråkig film om planeter. Så tänkte jag omg är det här kopian av tekniska musuemet, inte igen fick gå dit i en termin tack vare skolan. Men när v i gick ut från filmen var det plötsligt kol svart ute. Och stjärnorna lyste så fint och dom var så nära det kändes som att man kunde ta på dom.  Vår guide visade oss stjärnor, månen och stjärntecknen så nära som man kunde se dom. För att där vi var, förstod jag var den enda platsen som var gjord för alla och man kunde inte se stjärnorna mycket större någon annan stans.  Men att se månen från så nära håll var så häftigt jag hade inte trott att det var så fint och såg ut som den gjorde från nära håll. Jag ska försöka beskriva det på mitt sätt. Tänk att du gör en halvmåne av gips och det blir små luftiga hål i gipset och att du sen målar den metal silvet vit. Och att det lyser. Det där var min bästa beskrivning. Jag fick även ta bild på den så ni kan se, men bilden blev inte som verkligheten. Sen efter att vi har sätt allt det där ute i det fri i dom stora teleskopen så gick vi in till ett mini hus som såg ut som ett rymdfarkost. Och där fick jag uppleva det bästa, jag fick se planeten jupiter, ni anar inte vad coolt det var, den var så fint, jag fattar verkligen inte att jag har sätt den. Det är obesktivligt.  Efter att jag sätt planeten fick jag även se en stjärna som börjar på S minns inte namnet och den lyste så fint som en diamant till och med finare. Det var min dag tänk er att den började 8 .00 och avslutade 00.30 så jag var helt slut. På morgonen ville jag inte vakna, men var tvungen för att vi åker hem till Viña igen. På söndag åker v i till ett nytt ställe.

Här kommer bilderna och lite info som jag fick lära mig av guiden och stannade kvar i mitt huvud.

Vet ni varför Chile heter Chile?? Jag vet inte om det är sant men guiden berättade att till Chile kom  mapuches och dom tyckte att chile var väldigt långt, mörkt och kallt. Så varje gång dom kom till Chile ruskade dom om sig och sa Chili som betyder kallt på deras språk för att beskriva Chile. Och så fick landet namnet.  För fanns det inte så många sol timmar i chile . så det kunde vara samma väder som finns idag 20 grader men utan sol och då blev det kallt beskrev guiden.














Den här frukten är typ som en kakus, det är den  enda frukten som vi människor inte lagt våra händer över och ändat på den, Jag smakade den och tyckte inte den var särskillt god. Den var mest sur och hade ingen smak. Men alla la socker och vissa citron i den. Men jag ville smaka själva frukten inte den med tillbehöver för att annars vet man inte riktigt vad den smakar. Jag åt ändå upp den för att den innehöll skit mycket vitaminer :P












Det finns ett träd med frukten lucuma och guiden berättade att frukten är så dyr för att det tar den 50år att producera frukten.
 






Visste ni att jorgubbarna i självaverket var vita  med svarta prickar i första början, men en tysk man tog med sig dom till tyskland och experimenterade till s dett blev dagen jordgubb. Man kan fortfarande hitta den vita jordgubben i syd chile, bland mapuches ( ett folkslag).




Här är en bild på månen och planeten Jupiter. Jag hade turen som fick ta bild. Alla fick inte det. Guiden tog även en bild på mig och min syster gratis med stjärnorna i bakgrunden . Måste maila honom om den. Men ska göra en ny mail. Han var lite äcklig tog mig i handen hela tiden och kom och kramade om mig. Men jag flyttade på mig hela tiden och min mami kom och höll mig i handen till slut :P men jag hade tur som fick ta bild och han tog bild på oss.









 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0